7 tips om te besparen op je fouragebudget

Ai… is die begroting toch niet zo sluitend als je hoopte? Gelukkig betekent een kleiner budget niet dat je een minder leuk kamp hoeft te hebben en het betekent al helemaal niet dat je minder lekker hoeft te eten!

1. Begin op tijd

• Bedenk enkele maanden voor het kamp welk menu je wil gaan voorzetten.
    • Vervolgens hou je wekelijks de aanbiedingen bij, je doet toch al je eigen boodschappen, die 4 pakken afgeprijsde wraps zijn makkelijk meegenomen.
    • Heb je in het clubhuis een grote vriezer én heb je op kamp ook beschikking over een grote vriezer: dan kan je ook je vlees en bepaalde groenten al diepgevroren opslaan!boodschappenfiets
    • Nog slimmer: kies een flexibel menu, waarin je per dag kan inspelen op versaanbiedingen. Je koopt de pasta een paar weken voor kamp al in de aanbieding en bekijkt ter plekke of  broccoli, paprika of champignons goedkoper zijn.
  • Een week voor het kamp koop je alle houdbare boodschappen bij een goedkope supermarkt (bijvoorbeeld Aldi of Lidl). Dat scheelt tijd tijdens kamp, maar het zorgt er ook voor je dat je op kamp alleen nog de verse boodschappen kan halen: op de fiets!

2. Bespaar op gas

Een scout is natuurlijk ook goed voor de natuur, dus waarom zou je niet kiezen voor ingrediënten die snel klaar zijn.

• Couscous: in vergelijking met rijst hoef je maar een fractie van de hoeveelheid water aan de kook te brengen en daarna kan het gas uit! Je koopt de couscous voor weinig geld bij de Marokkaanse winkel.
  • Bespaar kooktijd op het gas met de hooikistmethode.
  • Eet rauwe groenten in plaats van gekookte of gebakken groente. Een goed gevulde salade is (zeker in de zomer) een prima alternatief voor warme groenten.
chocoladepuddinginthemaking

Chocoladepudding

3. Kies het juiste menu

• Kies een menu met simpele en voordelige ingrediënten.
  • Plan het menu zo, dat je eventuele restanten de volgende dag in de maaltijd van kan verwerken. D Heb je bijvoorbeeld op maandag wraps op het menu staan, met losse pannetjes groenten? De restjes groente functioneren prima als vulling in de pastasaus op dinsdag! at scheelt weer extra boodschappen.
  • Hou rekening met de seizoenen. Groenten zijn in het juiste seizoen vaak veel voordeliger (en een stuk milieuvriendelijker).
  • Maak je toetjes zelf, als je dat vaker doet ben je goedkoper uit dan met pakken vla. Wie kan er nu versgemaakte chocoladepudding of warme griesmeelpap weer staan?
  • Vega voor iedereen. Inderdaad, een groenteschijf kost soms meer dan een stukje vlees. Maar gelukkig kun je op veel meer manieren vegetarisch, lekker, gezond én goedkoop eten! Wat denk je bijvoorbeeld van tortilla met feta, een maaltijdsalade, een goedgevulde omelet of champignonneragout met rijst? Of tosti’s deluxe!

4. Kliekjes en restjes

• Boterhammen over? Maak wentelteefjes of tosti’s!

wentelteven5

Droog brood? Wentelteefjes!

• Teveel appels gekocht? Maak zelf appelmoes! (ook lekker door naturel yoghurt)
  • Yoghurt over datum? Proef hem eventjes, soms valt het reuze mee met die THT-datum.
  • Groente over? Water en bouillon erbij, even koken en klaar is je soep als lunch- of voorgerecht.

5. Genereer meer geld

• Organiseer – samen met de kinderen – een fundraising dinner!
  • Heeft één van de ouders een eigen bedrijf dat (in natura) wil sponsoren?
  • Veil na afloop van je kamp de nog ongeopende etenswaren onder de ouders en/of leiding. Misschien kun je de veiling zelfs nog in je thema verwerken?

6. Laat iedereen zelf restjes van thuis meenemen

• Iedereen heeft nog wel een pak open pasta, potje sperziebonen, broodbeleg (waar je zelf toch niet zo dol op bent) en dergelijk staan. Laat iedereen van alles meenemen en… ready steady cook! Je kan hier ook een leuk ruilspel aan verbinden tussen patrouilles.

7. Schrijf je ervaringen op!

• Hou je consequent potten broodbeleg over? Of had je het aantal wraps veel te ruim ingeschat? Neem je ervaringen op in de evaluatie, dat scheelt volgend jaar weer in de kosten!

Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>