Pasta a la Bolognese voor heel veel mensen

Pastasaus voor ‘slechts 10 man’

Sinds ik me kan herinneren eten we op kamp pasta op dinsdag. Ik meen dat er vroeger ook wel eens spam/smac door de pasta zat, maar zeker weten doe ik het niet.
Wij eten het tegenwoordig wel met gehakt en als we vleeswaar over hebben van de lunch (in het geval van een kampterrein zonder fatsoenlijke koeling) gooien we ook wat salami of ham door de pasta. Deze pasta is één van mijn favoriete kampgerechten!

Ingrediënten
Per persoon
20 personen
Fussili of penne (elleboogjes koken kapot)
2,5 kilo
Gehakt
65 gram
1,5 kilo
Pakjes gezeefde tomaten (pomodori)
6 pakjes
Blikjes tomatenblokjes
5 blikjes
Verder:
Olie of boter om in te bakken, peper & zout
En verder kunnen alle groente en vleesrestjes erin

Benodigde pannen

•  Grote pan om macaroni in te koken
  • Nog grotere pan om alle groenten in te pakken (groot genoeg om straks ook alle pasta en saus in te mengen)
  • Grote braadpan (genoeg voor de helft van de uien, knoflook en al het gehakt)
  • Evt een extra pan voor een vegetarische saus (ook hierin genoeg ruimte om er pasta bij te doen)

Bereiding:

Water koken
Zet op tijd een grote pan water (met een beetje zout) op om straks de pasta in te koken. Dat heeft echt even de tijd nodig, zeker als je buiten kookt.
Gehaktsaus
Begin met het snijden van de uien en knoflook. Bak de helft van de uien en knoflook in de braadpan met wat boter en/of olie, tot ze glazig zijn. Dan doe je al het gehakt erbij en bak zachtjes tot al het gehakt klaar is. Voeg de helft van de gezeefde tomaten toe, evt wat zout en peper. Wees matig met zout, want die kant en klare kruidenmixjes zijn al zout van zichzelf!

Groenten bakken
Dan gooi je wat boter en/of olie in de andere grote pan. Doe de andere helft uien en knoflook in de pan (heel zacht pitje!!!) en begin ondertussen met het snijden van de andere groenten en gooi ze meteen in de pan. Lekker roeren ondertussen. Als je het gevoel hebt dat de groenten nét gaar zijn kun je de kruidenmixjes (geen extra water toevoegen, ook al staat dat op de verpakking, we koken nu in een andere verhouding, er is al vocht genoeg!), de overige pakjes gezeefde tomaten en blikjes tomatenblokjes toevoegen. Lekker roeren, je denkt misschien dat het een te natte saus is, maar die kookt vanzelf wel in!
Pasta koken
Kookt je grote pan water al? Mooizo. Gooi alle pasta er in één keer in, zodat alles gelijkmatig gaar wordt. We hebben nu nog maar 7 minuten, dus waarschuw meteen 2 sterke mensen om standby te staan om te helpen afgieten. Hou de kooktijd van de verpakking aan, maar dan 1 a 2 minuten korter (zie tips).

Saus mengen
Schep nu voldoende porties voor de vega’s in hun eigen pan en voeg de gehaktsaus toe aan de gebakken groenten.
Alles mengen
De afgegoten pasta meng je met de saus (als je dat niet doet krijg je een enorme pastaklomp en dat vinden maar weinig scouts echt lekker). Vergeet niet eventueel wat pasta in de aparte vega of dieetpan te doen!!! Lekker met een beetje geraspte kaas erover!

Tips voor een perfecte pasta

• Zorg altijd dat je de pasta pas gaat koken als de saus bijna klaar is, want pasta wacht niet!
  • Als je voor grote groepen kookt: verkort de kooktijd volgens de verpakking met 1 a 2 minuten. Tijdens het afgieten en straks in de pan gaart de pasta nog door omdat je in met grote hoeveelheden pasta nooit ál het water af kunt gieten. Zo voorkom je papperige pasta!
  • Eet er een lekkere salade bij. Of gewoon schijfjes komkommer.

Vegatips

Soms vinden vegascouts het prima om dezelfde saus zonder gehakt te eten. Ter aanvulling kun je extra champignons in hun saus doen. Om de eiwitten aan te vullen kun je bijvoorbeelde gekookte eieren, feta of mozzarella aan de salade toevoegen of je stopt vegetarisch gehakt en/of extra kaas in de saus.