Help! Moeilijke eters!

lekkereten2_kleinHoe jonger je deelnemers, hoe meer kans op moeilijke eters. Zo gek is dat helemaal niet. Alles is anders op kamp: het bed, het ritme, het gezelschap en dus ook de maaltijd. Veel jonge kinderen hebben nog niet zo vaak of zelfs nooit buitenshuis gegeten of zijn juist gruwelijk verwend. Hoe vaak hoor je niet hoe een bepaald gerecht thuis anders wordt gemaakt?

Goed eten is juist op een kamp erg belangrijk. De kinderen spelen vaak de hele dag buiten en daarnaast is het kamp vaak ook nog eens erg spannend; ze verbruiken dus een hoop energie. Je kunt ze wel elke dag pannenkoeken, patat of pizza geven, maar daarop houden ze het niet een hele week vol…

Bedenk goed wat je wil met de maaltijd. Wat mij betreft is het doel van de kampmaaltijd dat kinderen goed (lees: voldoende en gezond) eten én dat de maaltijd een gezellig onderdeel van het kamp is. Tijdens ons laatste estakamp (7 – 11 jaar) hebben we niet één keer gezeur over het eten gehad. Iedereen heeft de hele week goed meegegeten van het gezonde menu. Hoe we dat voor elkaar kregen? Zie hieronder!

Nasi

Wat kun je doen om een gezonde én gezellige maaltijd?

• Vooraf: Laat ouders en kind samen op het formulier met bijzonderheden ook opschrijven wat het kind écht niet lust. Spreek af dat je daarvoor een alternatief zoekt (en doe dat ook!). Op een ouderavond voorafgaand aan het kamp maak je de afspraken duidelijk aan de ouders.

Tip van Jetske: Bij ons krijgen ze een lust-niet-bon deze mogen ze 1 keer inleveren. Ze krijgen dan brood en geen toetje. Ze willen hem meestal niet afgeven omdat we aan het eind van de week misschien wel iets veel viezers eten en het is natuurlijk een leuk aandenken aan het kamp!

• Lust een kind iets écht niet, terwijl het niet op z’n lijst staat? Het is belangrijk dat kinderen positieve associatie hebben met gezond eten. Met straf dreigen of een toetje onthouden schiet je dan ook niet zoveel op. Maak als leiding onderling afspraken hoe je hier mee omgaat. Er zijn natuurlijk kinderen die er mee aan de haal gaan, dus maatwerk is soms noodzakelijk. Een goede afspraak is om iets dat je niet lust allereerst eens te proeven, vaak smaakt het net weer even anders dan thuis. Als je geen alternatief voor handen hebt of dat niet wil bieden, spreek dan bijvoorbeeld af dat het kind zoveel happen neemt als het jaren oud is.

• Alternatieven: Zorg voor alternatieven en laat de kinderen hier uit kiezen. Hollandse pot? Het is op een groot gezelschap weinig extra moeite om bijvoorbeeld bloemkool én sperziebonen te serveren. Allebei gezond en dikke kans dat iedereen één van de twee graag lust. En wie zelf gekozen heeft, zet minder snel de hakken in het zand. Wraps zijn ook fantastisch: bied diverse soorten groenten aan en vertel erbij dat ze alles mogen kiezen, als het maar minimaal 2 of 3 verschillende soorten groenten zijn

Samenkoken1_uitgesneden

• Helpen: Laat kinderen helpen met koken. Wie doet er nu moeilijk over het eten dat ie zelf gekookt heeft?

Paddestoelenragout

Een klein beetje peterselie doet wonderen

• Presentatie: als je salade mooi op een schaal ligt, of je strooit wat verse basilicum over de  saus. Kleur helpt ook goed: doe dus een gele paprika door de tomatensaus. Een tomaat door de groene salade, et cetera.

• Menukaart: bedenk een menukaart met leuke plaatjes en gekke themanamen (of juist hele chique namen terwijl het gewoon om hutspot gaat!). Wees bij jonge kinderen voorzichtig met menu-namen waarin wormen, kots en andere ongein voorkomen.

• Opscheppen: kwak het eten niet ongeïnteresseerd op het bord, maar doe dit met zorg. Vraag bijvoorbeeld of het kind de saus op of naast de groente wil.

• wiljekaas2Kook LEKKER, dat is echt al het halve werk!
    • Het begint natuurlijk met de receptkeuze. Zorg dat die aansluit bij een zo’n breed mogelijk publiek. Je hoeft bij kleine kinderen geen culinaire wedstrijd te winnen met spannende hete curry’s of bijzondere superfoods. Simpele gerechten als pasta bolognese, Hollandse pot (aardappelen, groenten en vlees), wraps en nasi doen het altijd goed.
    • Kies goede ingrediënten. Ga niet per se voor het goedkoopste van het goedkoopste. Als niemand het lekker vindt, wordt er slecht van gegeten en goedkoop is dan duurkoop. Zonde dus.
    • Kies verse ingrediënten. Goedkoper en lekkerder. Veel werk? Nee joh, kinderen vinden het hartstikke leuk om te helpen snijden of
      groenteenkoekjes1

Verse ingrediënten!

boontjes doppen!

• Giet je pasta op tijd af! Twee minuten eerder dan op de verpakking staat, want in grote pannen gaart de pasta nog flink door en dan krijg je vieze doorgekookte snot. Blegh!
    • Snij de groente klein. Het is dan in bijvoorbeeld een pastasaus minder herkenbaar als iets wat een kind eventueel niet lust of denkt te lusten.

Heb jij ook handige tips over het omgaan met moeilijke eters? Laat het me weten! Hieronder of via facebook!

panleegeten

Als ze de pan na het eten nog helemaal willen leegschrapen: dán heb je het goed gedaan:-)

Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *