Broodjes bakken met een stok

Dit kunnen we met recht de ultieme scoutingclassic noemen. Is niet bijna iedereen binnengelokt via een open dag waarop je je eigen broodje mocht bakken? Half gaar met een beetje boter en suiker!!
Ik zie steeds vaker dat mensen gebruik maken van een kant-en-klare broodmix, maar dat gaat op termijn flink in de papieren lopen. Waarom zou je het driedubbele tarief betalen voor opgewaardeerd meel?

Let op: begin op tijd met het kneden van het deeg; het moet ook nog enige tijd rijzen!

Ingrediënten* voor 10 broodjes

• 1 kilo tarwemeel
  • 600 ml lauwwarm water (heel belangrijk ivm gist!)
  • 1 el of 10 gram zonnebloemolie
  • 1 el of 10 gram suiker
  • 1 el of 10 gram zout
  • 6 gram gedroogde gist
   * Je kan dit recept eindeloos herhalen, maar per hoeveelheid één teil, anders lukt het kneden niet meer en heb je te weinig ruimte voor het rijzen!

Overige benodigdheden

• Slabak (of een zéér goed gereinigde teil)
  • Een vochtige theedoek (niet ‘nat’)
  • Maatbeker
  • Eetlepel

1) Deeg kneden

1. Was je handen!
  2. Doe alle ingrediënten, behalve het water in de bak en meng alles met je handen.
  3. Doe telkens een scheutje (ongeveer 100 ml per keer) bij het mengsel en kneed verder. Het kan zijn dat je niet al het water nodig hebt, of dat je meer nodig hebt. Kneed net zo lang door tot je een vaste massa hebt waarvan je bolletjes kan maken. (een check is: schone handen, dus het blijft niet meer aan je handen plakken!
  4. Maak 15 bolletjes deeg van gelijke grootte. Bewaar alles in de bak/teil, met de vochtige theedoek erover heen.
  5. Laat minimaal 1,5 uur rijzen!
Lekker met boter en suiker!

2) Broodjes bakken

Begin op tijd met het maken van een kampvuur, zodat je straks goed heet vuur hebt. Zorg dat er intussen stokken worden gezocht.
Maak 10 bolletjes deeg. Iedereen maakt een worstje van zijn bolletje deeg en rolt deze om de stok.
Het broodje moet dan boven het heetste gedeelte van het kampvuur worden gehouden. Dat zijn dus níet de vlammen! Draai regelmatig.
Wanneer is het gaar?
Afhankelijk van de dikte van het brood en de temperatuur van het vuur duurt het ongeveer 10 a 30 minuten om het broodje gaar te krijgen. Als je voorzicht draait aan het broodje en het komt makkelijk los (droge binnenkant), dan is het broodje gaar!

Variatie

• Mafiathema? Meng één of meerdere van onderstaande ingrediënten door het deeg voor een ‘Italiaans’ broodje.
    • handje geraspte kaas
    • 1 el gedroogde italiaanse kruiden (bijvoorbeeld mix van oregano, basilicum, rozemarijn etc)
    • 2 el tomatenpuree
    • 2 el olijven

13 Gedachten over “Broodjes bakken met een stok

Stap 6:
    Na het broodje licht gebakken te hebben (vlak voordat het bruin word, of als het een beetje bruin is) Haalt men voorzichtig het broodje van de stok. Je duwt de onderkant hard dicht, en stopt afwisselend boter en suiker erin totdat het broodje volledig gevuld is. Uiteraard meer suiker dan boter.

Tada!

• Michel

Als je he brooddeeg ook over de top van de stok doet, dan hoef je onderkant niet dicht te houden als je er boter en suiker in doet. Bovendien verbrand de stok niet (het is natuurlijk de bedoeling dat je broodje ook niet verbrand)

• Henk Pieters

Weet iemand misschien waar ik kant en klaar deeg voor dit soort kan kopen? en ik kan mij herrinneren dat we dit vroeger in een grote bak deden waar we hout in branden, weet iemand waar dit te huur is?

• hannahmartha

Henk, brooddeeg is kant-en-klaar van Koopmans te koop in bijna elke supermarkt. Echter, je bent evenveel tijd kwijt met de (voor)bereiding als met dit recept en betaald 10x de prijs. Aan jou de keuze!

• Anonymous

straks lekker met mijn meiden van 3 en 5 stok brood bakken op de bbq. wij hebben geraspte kaas door het deeg gedaan en ipv olijfolie, olijfolie met knoflook. dank je wel voor het recept.

• Anonymous

ik was op zoek naar brood op een stok, en kwam bij jouw scoutingkookboek uit. het brood recept is helder, en nu nog een vraag van een niet-scout: wat voor een stok gebruik je? is een wilgentak ok?

• hannahmartha

Het type hout maakt niet zoveel uit, net wat er voor handen is. Het is wel belangrijk dat het een stevige tak is van rond 1,5 meter lang en ik zou zeggen 1 cm dik. Bedenk dat je het uiteinde zwaarder maakt door het brooddeeg en je wil niet dat hij afbreekt… Succes en veel plezier!

• Jan Prins

Je houdt het broodje (stok) boven het vuur, niet in het vuur. Je kunt de stok draaien en zorgen dat het evenredig bruin wordt. Je kunt makkelijk zien of het broodje klaar is door te kijken of je broodje makkelijk van je stok afkomt. Blijft het ‘plakken’, dan is de binnenkant nog niet klaar. Komt het er met gemak af dan is het klaar.

Commentaren gesloten.